Page 82 - Historias

This is a SEO version of Historias. Click here to view full version

« Previous Page Table of Contents Next Page »
82
Educação, Formação e Informação
Juventude e cooperativismo:
dois lados de uma mesma moeda
O sentimento de que não existe o “eu”, mas o “nós” é uma
das marcas registradas da Cooperativa Escolar Bom Pastor
(Cooebompa). Criada em novembro de 2010, no município
de Nova Petrópolis (RS), o empreendimento – montado por
estudantes da escola de mesmo nome – não se cansa de criar
oportunidades para que seus alunos aprendam, na prática, o
que é ser cooperativista.
Na Cooebompa, os alunos fazem artesanato e aprendem
a vender o que produzem. Assim, aprendem a dimensionar
os custos de produção, calcular uma margem de resultados
e estabelecer um preço para os mesmos. Além disso, eles
realizam votações para eleger o quadro de diretores e conse-
lheiros. Uma maneira lúdica de vivenciar, na prática, a vida
de uma cooperativa.
Atualmente, a cooperativa conta com 128 associados, entre
12 e 17 anos. Eles cursam do sétimo ano do ensino fundamen-
tal ao terceiro ano do ensino médio. Além da possibilidade de
se associarem à cooperativa, os alunos são estimulados a parti-
cipar de um curso de cooperativismo, com duração de 40 horas.
Nome:
Cooperativa Escolar Bom
Pastor (Cooebompa)
Fundação:
2010
Sede:
Nova Petrópolis (RS)
Cooperados:
128
Produção:
artesanato
Name:
Cooperativa Escolar Bom
Pastor (Cooebompa)
Foundation:
2010
Head Offce:
Nova Petrópolis (RS)
Members:
128
Production:
handicraft
Youth and cooperativeness:
two sides of the same coin
The feeling that “us” exists, instead of only “I” is one
of the registered trademarks of Cooperativa Escolar Bom
Pastor – Cooebompa (Good Shepherd School Cooperative-
Cooebompa). The enterprise was created in November
2010, in the municipality of Nova Petrópolis (RS)– organized
by students from the school with the same name –, and it
does not tire of creating opportunities for its students to learn,
in practice, what means to be cooperative.
At Cooebompa, students make handicraft and learn
how to sell their production. Thus, they learn to foresee
production costs, calculate a margin of results, and establish
prices. Moreover, they vote to elect the board of directors and
counselors. This is a ludic way of experiencing in practice a
cooperative’s life.
Nowadays, the cooperative counts with 128 members,
between 12 and 17 years old. They take the seventh year
of elementary school and go till the last year of high school.
Besides the possibility of becoming the cooperative’smember,
the students are fostered to take part of a cooperativeness
course that lasts 40 hours.
Cooebompa